Avonturen op de Noordzee

Het weekend van 7,8 en 9 September zijn een drietal DEKO leden Tim, Eep en Hans afgereisd naar het hoge noorden. Met twee auto’s naar Harlingen, middags nog even boodschappen gedaan en rond 19:00 uur ingescheept op de Redbad. De 100 jaar oude kotter van de vereniging "Duker Noardsee" uit Harlingen.

Na de kennismaking en onze spullen aan boordt te hebben gebracht het water op. Door de Tjerk Hides sluizen het Wad op.

Na een paar uur varen, inmiddels stik donker aangekomen bij onze eerste overnachtingsplaats “Het Franse Gaatje” onder Vlieland. Een beetje zoeken met GPS, Radar en sterke zoeklampen op het voordek het juiste plekje gevonden. Anker uit, nog een biertje gedronken, beetje kletsen en onze kooi in in het vooronder.

Na een beroerd nachtje slapen, om een uur of zes ochtends de motor aan en op naar het eerste wrak., een schip met een lading cementzakken, de kentering 8:15 dus dan moeten we ook in het water liggen, onder het motto het water is hard en het wacht niet…

Linkje naar de Flickr slide show

Alle drie de DEKO leden een beetje katterig, stond best nog wel een beetje vervelende deining, persoonlijk was ik na de eerste duik weer helemaal fit.

Mooie duik gemaakt, waar nog een mooi Bruce ankertje met 30 meter ketting opgehaald werd en een paar koperen pijpjes.

Voor Noordzee begrippen prima zicht en veel kleine vis en wat Noordzee krabben.

Middags nog een duik gemaakt op hetzelfde wrak, met een duikdiepte van 18 tot 20 meter.

Overnachting van zaterdag op zondag achter Vlieland, prachtig plekje waar een nieuwsgierige zeehond nog even kwam kijken. Met de bijboot wezen passagieren op Vlieland maar er was niet zo veel te beleven, nog een biertje op het terras met uitzicht op het WAD “fietspad en dijk” weer terug naar de Redbad. Deze nacht volledig in Coma, totdat omstreeks 5:45 de 12 cilinder Deutz weer in actie kwam en in een stalen “koektrommel” waar 12 van die cilinders staan te beuken, slaap ik persoonlijk niet meer door. De zondag duik was op een nog onbekend wrak, wat verder gelegen, dicht bij de “snelweg” verkeersbaan waar de grote schepen met hoge snelheid door varen naar Hamburg etc. dit keer een duikdiepte tussen de 28 en 30 meter.

Voor ons duikers uit de binnenlanden, valt er nog veel te leren op wrakduikgebied, het team uit Harlingen heeft wel een goede routine om op het wrak te komen, eerst wordt met GPS en de sidescan-sonar het wrak opgezocht en gaat er op het juiste moment een shot-lijn met zware dreg, waaraan permanent een hefballon is bevestigd over de muur. Daarna wordt met paar keer langs de boei op gevaren en  gecheckt of de lijn ongeveer op de goede plek licht. Vervolgens gaan de eerste twee duikers naar beneden en maken de dikke lijn met een hijsband vast aan het wrak.

Vervolgens gaat de dreg met de hefballon omhoog en dit is het teken dat het schip vast gemaakt kan worden en dat de volgende duikers te water Kunnen de laatste duikers maken de hijsband weer los zodat het schip vrij komt te liggen.

Paar mooie grote kreeften, waarvan een in de pan geëindigd is en ook hier weer veel vis, zeeanemonen, anjelieren en Noordzeekrabben. De mannen uit Harlingen deden hier ook weer wat goede zaken. Na deze duik werd direct de terugtocht gemaakt, want het was toch wel een uurtje of vier varen en dat liefst met stroom mee anders had het wel erg laat geworden.

Zelf nog een paar uurtjes aan het roer gestaan, toch wel stoer voor een zoetwater schipper, om vanaf zee via de gronden van stortemelk weer tussen de eilanden te varen. Ik gelukkig en de mannen uit Harlingen ook gelukkig, hoewel ik vermoed, dat ze me als een niet te best functionerende stuurautomaat hadden ingeschakeld. Duurt altijd even voor je gevoel voor het schip gaat krijgen en dan een rechte koers blijft varen, dit valt zeker op zee niet mee, want je hebt geen visuele oriëntatie en je staat dan ook te sturen op een lijntje op de computer naar het volgende waypoint. Eenmaal de kust en de verkenner en de rode en groene tonnen in het zicht gaat dat een stuk gemakkelijker.

Bij deze de leden van "Duker Noardsee" Bert, Joep, Margriet, Niels en Jurgen bedankt voor een perfect duikweekend goede duiken, goede macaroni en perfect weer. Kortom jullie hadden het prima voor elkaar en met een beetje goede wil zijn we volgend seizoen weer van de partij.

DMC Firewall is a Joomla Security extension!