Chalanger Deep

Er gaat weer gedoken worden in de Chalanger Deep, het diepste punt van de oceaan. De komende dagen gaat James Cameron, de regisseur/directeur van de films de Titanic, Avatar en the Abyss een poging doen om te duiken naar het diepste plekje op deze aarde.

Dit is de Challanger deep in de Mariane trog, in de buurt van de Filippijnen. Het is inmiddels al een jaar of vijftig geleden dat deze onderneming voor het laatst is ondernomen.

Slechts twee mensen zijn eerder op deze plek geweest, de Zwitserse ingenieur Jacques Piccard en de U.S. Navy Capt. Don Walsh en zijn daar ongeveer 20 minuten geweest. Deze duik was in 1960 en sinds die tijd zijn er geen ander op deze diepte geweest. Uitsluitend met op afstand bediende robots, is men op dit soort dieptes geweest.

Eigenlijk kun je stellen dat er veel meer mensen op de maan zijn geweest, dan in het diepste stukje water van deze wereld. Hij gaat dit doen in een eenpersoons groen gekleurde onderzeeër, die de ongelofelijke druk van zo’n 1100 bar moet kunnen weerstaan. Cameron heeft het plan om ongeveer 6 uur op deze diepte te verblijven en hij wil dan een onderzeese filmdocumentaire maken. Dit doet hij in samenwerking met de National Geographic Society en gaat deze documantaire in 3D filmen.

Een week geleden heeft Cameron al een testduik gemaakt in een andere trench die slechts 9 km diep was, dit was al de diepste soloduik tot nog toe. Wij van duikvereniging-deko zullen ons de komende zomer richten op wat beperktere dieptes, de Chappel Avezaath Trench is voorlopig diep genoeg en misschien dat we een

haartje dieper gaan in Zeeland of in het buitenland. De ontmoetingen met karpers en snoeken zijn voor ons al spannend genoeg. De beelden van Cameron, zullen wij vast nog wel zien op National Geographic.

DMC Firewall is a Joomla Security extension!